Maak kennis met Jelte Faber, onze nieuwe Lijndense Kiesman ORS Zwanenburgbaan gebied.
Op de oproep in de Boeselijn van juni, met een wervend artikel van de vorige Kiesman Louis van Daalen, meldde zich Jelte Faber, die zich in onderstaande (enigszins door mij ingekorte) tekst aan u voorstelt. De functieomschrijving van de Kiesmannen staat na de tekst van Louis.
Hallo,
Mijn naam is Jelte Faber woon aan de Hoofdweg 104.
In de Boeselijn las ik de oproep voor een nieuwe kiesman voor de ORS.
Wij zijn eind 2017 komen wonen aan de Hoofdweg 104 met ons gezin en er is ondertussen een nieuw gezinslid bij gekomen op 18 Mei.
Natuurlijk hebben wij net als alle andere Lijndenaren last van Schiphol en denk ik dat het zeer belangrijk is om als Dorp op te blijven komen voor de rust en gezondheid van de omgeving waarin wij wonen. Ik volg dan ook de ontwikkelingen rondom Schiphol op de voet via diverse websites en groepen. Ik sta volledig achter het voorstel om de route over het buitengebied en knooppunt Raasdorp te laten verlopen en zet mij hier graag voor in. Het lijkt mij een relatief simpele oplossing die tot veel woon een leefplezier kan leiden voor ons dorp.
Ik begreep dat de huidige route te maken heeft met diverse waypoints (NYKER) in het westelijk havengebied die de piloot moet passeren. Dit is tot stand gekomen na de opening van de polderbaan waarbij bleek dat parallel starten niet het gewenste resultaat bood door een aantal gevaarlijke situaties tijdens het parallel starten. Toch vind ik het storend dat de baan (breedte) waar bij de vliegtuigen nu lijnden over komen enorm onnodig en wisselvallig, alsof de piloot alsnog zelf zijn bocht bepaalt. Waarbij het ene toestel keurig over het knooppunt vliegt, vliegt de ander recht de over de huizen en tuinen aan de hoofdweg oostzijde. (Overigens starten de toestellen op andere grote luchthavens een stuk dichter naast elkaar dan de polderbaan en Zwanenburg baan nu liggen. Onze zwager is piloot en geeft aan dat bijvoorbeeld in Atlanta er behoorlijk dicht naast elkaar geland en opgestegen wordt wat overigens prima gaat. Er zou nog gemakkelijke een startbaan tussen de polder en Zwanenburgbaan passen, zo dicht naast elkaar wordt er in onder andere Atlanta gevlogen)
Met groet, Jelte Faber
Onderstaand de oproep van Louis van Daalen met omschrijving van de functie van de Kiesmannen ORS.
Kiesman ORS (= OmgevingsRaad Schiphol)
Een kiesman (mogen natuurlijk ook vrouwen zijn) wordt namens een belangenorganisatie aangesteld. Voor het buitengebied waren in 2014 minimaal 100 stemmen nodig om een kiesman te mogen leveren. Lijnden ligt overigens zowel in het binnen- als het buitengebied.
Kiesmannen vertegenwoordigen op die manier de bewonersorganisaties/ dorpsraden rondom Schiphol en kiezen op een democratische wijze de bewonersdelegatie in de ORS.
Deze bewonersdelegatie bestaat uit tien bewonersvertegenwoordigers van vijf geografisch afgebakende clusters (voor Lijnden dus het cluster Zwanenburgbaan) die geheel of gedeeltelijk zijn gelegen binnen de 48 dB(A) Lden-contour gebaseerd op 510.000 vliegtuigbewegingen (nu 500.000).
Kiesmannenbijeenkomst februari 2019
Is het veel werk? Nee, het is maar net hoe dit door de betreffende persoon wordt ingevuld. De officiële bijeenkomsten zijn zeer beperkt. Inmiddels is Ciska Spikker opgevolgd door Wouter Looman (wlooman@xs4all.nl) voor de Zwanenburgbaan buitengebied en is Cees van Ojik (de man die ons de huidige route heeft opgeleverd) opgevolgd door Rob van der Pol (cerfit.rob@planet.nl) voor de Zwanenburgbaan binnengebied.
Doordat Ciska Spikker haar functie heeft neergelegd en ondergetekende is verhuisd, is het samenwerkingsverband SPL4U (Nieuwe Meer, Badhoevedorp, Lijnden en Amsterdam Nieuw-West) feitelijk opgehouden te bestaan. Dus ook daar heeft de nieuwe kiesman geen werk meer aan.
Kennis van het dossier Schiphol helpt wel uiteraard, maar is geen must. De laatste tijd zijn er met enige regelmaat nieuwe personen bij de bewonersorganisaties aangesloten, die zich hard maken voor het beteugelen van de ongebreidelde honger van Schiphol naar steeds meer vluchten. Niet gehinderd worden door het verleden is daarbij zeker geen handicap.
Uiteraard kan de nieuwe kiesman nog een beroep doen op de “oude” kiesman, mocht dit nodig zijn. Mijn inzet (en die van alle andere bovengenoemde betrokkenen) was vooral om de uitvliegroute over het knooppunt Raasdorp te laten lopen en niet meer over Lijnden. Dat levert minder hinder op voor Lijnden en maakt per saldo geen verschil voor de Zwanenburgers.
Meer informatie is te vinden op www.omgevingsraadschiphol.nl
Louis van Daalen louis@van-daalen.nl